אביב עסקי חברתי- 3 התפתחויות שיקדמו עסקים חברתיים בישראל
אפריל 12, 2015
עסקי חברתי
עתיד עסקי חברתי – 3 עסקים שמצליחים הודות לערכים
מאי 27, 2015

5 סיבות מדוע שיווק SROI משפר את סיכויי ההצלחה בעסק חברתי

בין אם אתה יזם פרטי שמקים עסק חברתי, ארגון עסקי שמפתח שירות או מוצר חברתי,

או מנהלת עמותה שמפתחת מנגנון מניב הכנסה – לכולנו יש מטרה אחת ברורה: להצליח !

הצלחה של מיזם עסקי חברתי באה לידי ביטוי גם ביצירת הכנסה כלכלית משמעותית וגם בהשגת שינוי חברתי עמוק

אחד היתרונות המרכזיים שטמון במודל הזה הוא האפשרות "לספר לעולם" על ההשגים שלנו ולהנות מעוד לקוחות, משקיעים, שותפים

ובעצם להפחית את הסיכונים ולהגדיל את סיכויי ההצלחה

מדדי אימפקט חברתי (SROI) הינם כלי ושפה בינלאומית באמצעותם ניתן להוכיח בצורה כמותית את היקף ההשפעה החברתית של הפעילות

ואת עומק הפתרונות ואיכות ההתמודדות של הפעילות העסקית חברתית עם המטרות שלשמן הוקם העסק.

איך זה קשור לשיווק ומינוף של העסק החברתי ? הנה 5 סיבות עיקריות:

 

1. להוכיח במה ומדוע הפעילות שלך עדיפה על האחרים

דמיינו לעצמכם שני גופים שעוזרים לקידום תעסוקה בפריפרייה בקרב אוכלוסיות חלשות. אחד מהם טוען שהוא מייצר המון הזדמנויות תעסוקה

עוזר להמון אנשים להתקדם בחיים ובגדול משפר את המצב של המשפחות בהן הוא תומך. נשמע טוב נכון ?

הארגון השני אומר בערך אותו הדבר רק שהוא מציג נתונים כמו מספר מדוייק של קריירות שהוא ייצר וכמות מדוייקת של אנשים להם עזר למצוא עבודה

הוא גם מרחיב ומציג כמה זמן אותם אנשים כבר עובדים בזכותו ואיך המשכורת שלהם גדלה ואיך זה השפיע על המצב בבית ואולי אפילו איך ההכנסה עזרה לממן

לילדים שלהם לימודים או הכשרה שגם קידמה אותם…

הצגת ההצלחה החברתית תעזור לך לשקף לקהלי היעד והלקוחות הפוטנציאליים, בצורה ברורה, מה באמת משיגה הפעילות,

איך המיזם שלך משיג את המטרות שלו ובעיקר מה ההבדל בינך לבין האחרים

לדוגמא NOW Group הוא ארגון עסקי חברתי הפועל באנגליה להכשרה, השמה ויצירת קריירות לנוער בגילאי 14-30

במטרה לצמצם את תופעת הנשירה ממערכות חינוך ואת אחוז האבטלה בקרב מגזר זה.

זו אחת הדרכים היצירתיות של הארגון להציג מדוע כדאי לבחור בהם כדי לייצר עתיד טוב יותר

אימפקט חברתי

 

 

2. למשוך משקיעים ושותפים אסטרטגיים

כמו בעסק רגיל, גם עסק חברתי זקוק להון ומשאבים, כמו בעסק רגיל גם בעסק חברתי מגייסים השקעה או שותף שמביא איתו פתרון לצורך הכלכלי

היתרון של עסק חברתי במקרה זה נעוץ בעובדה שבעזרת הצגת ההשפעה החברתית אנחנו מייצרים עוד סיבה להאמין בנו. בתחום העסקים החברתיים

וההשקעות החברתיות שתופסות תאוצה בישראל, בעלי ההון מעוניינים להשיקע ולהיות חלק מפעילות שתואמת את המטרות החברתיות או הסביבתיות של הם

ולכן לצד הפוטנציאל הכלכלי ניתן להציג למשקיע פוטנציאלי או שותף רלוונטי גם את ההוכחה כיצד הפעילות שלך עתידה להגשים את השאיפות שלו, לשינוי אמיתי

וכך להעלות את הסיכוי לרתום אותו ולגייס את ההון והמשאבים הדרושים

 

כשפיתחנו את "סיידר" בית התכנה העסקי חברתי שלנו בשותפות עם עמותת תפוח, פתרנו את אתגר גיוס ההון להקמת מבנה פיזי בעלות מיליוני ש"ח

בכך שגייסנו שותף אסטרגי בעל בית תכנה שהבין גם את הפוטנציאל הכלכלי שטמון בשותפות ובאותה נשימה הבין איך הפעילות עתידה להגשים את המשאלות החברתיות שלו

ולהוביל לקידום מתכנתים חסרי ניסיון מהפריפריה, לעבר קריירה רווחית בעולם ההיי-טק.

 

3. לחזק את הקשר עם בעלי העניין

בשונה מעסקים רגילים, לעסק חברתי יש מגוון בעלי עניין, בהתאם מרחב בו הוא פועל. נאמר והחלטת להקים עסק חברתי שמשקם נוער בסיכון

או שהפעילות שלך מתמקדת בלפתור את מצוקת המים ביישובים בדואים בנגב. סביב כל אחת מהמטרות האלו יש הרבה גופים, ארגונים, רשויות

שפועלים ומשקיעים משאבים כדי לטפל בהן. באמצעות האימפקט החברתי והכחת המסוגלות יתאפשר לך לא רק לגייס אותם לצידך ולפעול יחד אלא

להמשיך ולהוכיח את החיוניות שלך במרחב הזה ולהנות משיתופי פעולה וקידום הדדי

 

עיריית אילת ומועצת חבל איילות, הן שותפות משמעותיות שלנו לעשייה בתיאטרון אלעד שהוקם באילת,

כדי לאפשר לתושבי הדרום להנות ממגוון ועומק תרבותי ולהוביל ליצירת קהילה מקומית יוצרת המאוגדת סביב התיאטרון והפעילות החברתית.

ככל שאנו ממשיכים למלא אולמות, לקדם נוער מקומי וחיילים בודדים במסגרת סדנאות ומעניקים ליוצרים ושחקנים מקומיים את הבמה,

כך הקשר והאמון בין התיאטרון לבין הרשויות הולך ומתחזק ושיתופי הפעולה והמשאבים הולכים ומתרחבים

 

4. להוכיח ללקוח איך העסק שלך משתפר כל הזמן

כשיש יעדים מוגדרים ומטרות ברורות לנגד העיניים אפשר להבין בדיוק מה מקדם אותנו, מה מעכב ואת מה אפשר לשפר

האימפקט החברתי עוזר לבעלי העסק החברתי להבין בכל רגע נתון האם השירות או המוצר אכן משיגים את יעדם והאם יש מקום לשינוי

החידוד הזה בא לידי ביטוי לא רק לתוך העסק, אלא גם כהוכחה להשתפרות מתמדת בעיני קהלי היעד.

נאמר וביצעת בקרה על תוצאות הפעילות שלך ואחת המסקנות היא שצריך לעשות שינוי, הצגת תהליך ההתייעלות והשיפור בתוצאות בעקבותיו

יכולים להיות בעיני קהלי היעד שלך מקור אמין לבידול משמעותי והבנה שמדובר בעסק חברתי שחותר כל הזמן לשיפור עצמי ושיפור האימפקט החברתי שהוא יוצר

 

עמותת " החברה של איכילוב" שאנו פועלים עימה לפיתוח עסקי חברתי, עוסקת בתאטרון פלייבק ככלי לקידום מקצועי ואישי של אנשי מקצוע מתחום הרפואה, החינוך והטיפול

במסגרת תהליך הפיתוח זיהינו שבתחום הפלייבק ישנם כלים משמעותיים שמסייעים לאותם אנשי מקצוע

לפתח ולשפר יכולות של הקשבה, התמודדות עם מצבי לחץ, חשיבה יצירתית לפתרונות בזמן אמת ועוד.

לאור זאת התחלנו לבצע משובים ובקרה במטרה לזהות אילו תכנים וכלים מובילים לשיפור ואילו פחות, לאחר מכן בנינו הכשרות ייעודיות לקהלים אלו

ובעזרת תהליכי השיווק הצגנו גם כיצד העמותה משפרת ומחדדת את המוצר כדי שקדם בצורה הטובה ביותר את המשתתפים

וגם הצגנו את תוצאות ההצלחה ונתוני השינוי שהקורסים הובילו.

בזכות זאת העמותה ממצבת את עצמה כמובילה במרחב ומציגה באופן ברור את הבידול והיתרון המקצועי שלה

 

5. שקיפות ואמון בדרך לעוד לקוחות

במחקר משותף של הארגונים הבילאומיים Cone Communications – Echo Global שהתקיים בקרב המדינות הגדולות ביותר על פי דירוג GDP

בינהן ארה"ב, אנגליה, קנדה, גרמניה, ברזיל, צרפת, רוסיה, הודו, סין ויפן בלט הנתון המסקרן הבא:

87% מהצרכנים העידו כי יש להם שיקולים חברתיים וסביבתיים בעת רכישת מוצר או שירות ושיעדיפו לרכוש ממותג המקדם מטרות שכאלו

 

זה כבר לא סוד שמעבר למחיר אנו מעוניינים בערך מוסף ומגמת ה-Cuase Marketing רק הולכת ומתרחבת

לכן הצגת האימפקט יכולה ועתידה להוביל לכך שלקוחות פוטנציאליים פשוט יעדיפו את המוצר שלך על פני המתחרים

גם בגלל האיכות וגם בגלל השינוי שהוא יוצר וככל שרמת השקיפות תהיה גבוהה יותר והלקוחות שלך ידעו מה קורה מאחורי הקלעים

כך יבנה אמון בין הצדדים ואמון מוביל לנאמנות ולקוחות לאורך זמן

 

אחד הארגונים שמובילים את מהלך השקיפות הוא ארגון B-CORP העולמי שבודק, בוחן ומאתגר את נתוני האימקפט של ארגונים ברחבי העולם

ומציג לקהל הרחב את נתוני האמת על ההתנהלות החברתית, הסביבתית והכלכלית של העסקים החברים באגון ודואג לבצע בקרה ובדיקה של הנתונים האלו

בפרקי זמן קבועים במטרה לאפשר לצרכנים ברחבי העולם לבחור ולרכוש מחברה אמינה שגם מספקת מוצר מצויין וגם מובילה לשינוי לטובה בעולם

בארגון בי-קורפ ישנם למעלה מ-1200 חברות וארגונים מתאגידי ענק דוגמת בן אנד ג'ריס ונעלי טומ'ס ועד עסקים מקומיים

לשמחתנו, גם אנחנו נבחרנו להצטרף לארגון ועמדנו בכל הקריטריונים הנוקשים, בהצטיינות

בי קורפ

 

לסיכום, נהוג לאמר שבשיווק יש לנו הזדמנות אחת לספר את הסיפור שלנו

שיווק האימפקט שהפעילות שלך יוצרת, מאפשר לך להוציא את המקסימום מהסיפור הזה

 

אם העסק החברתי או הפעילות שלך נועדו לקידום מטרות חברתיות או סביבתיות ועדיין לא מדדת את ההצלחה

או שחסרים לך כלים לשווק את הנתנוים המרשימים, מזמינים אותך להשאיר לנו תגובה כאן למטה עם המייל

ואנו נשלח לך 2 כלים פשוטים ויעילים, שיעזרו למנף את הפעילות

 

 

עופר פלין הוא מנהל השיווק של ESCO ובמסגרת תפקידו הוא מפתח ומוציא לפועל תכניות שיווק

יחד עם יזמים, עמותות וארגונים במטרה לקדם את הפעילות העסקית חברתית שלהם