5 סיבות מדוע שיווק SROI משפר את סיכויי ההצלחה בעסק חברתי
מאי 27, 2015
הכנסה לעמותות
מנגנון מניב הכנסה לעמותות – האופק הכלכלי של המגזר החברתי
מאי 28, 2015

עתיד עסקי חברתי – 3 עסקים שמצליחים הודות לערכים

עסקי חברתי

מה משותף לחברת קוסמטיקה ברזילאית בשווי 10 מיליארד דולר

מפעל לייצור נעליים באתיופיה ואורי השילוני מעמק בית שאן ?

התשובה היא שילוב מודל עסקי חברתי

החזון שלנו באסקו מתחיל במשפט הבא: "בעוד 30 שנים יהיו רק עסקים חברתיים"

החזון הזה מורכב ממטרה, רצון לשינוי ומאמץ יום יומי להקמה של עוד עסקים חברתיים ומאחורי המשפט הזה

נמצאת האמונה שלנו שבעתיד כל ארגון, בין אם הוא עסקי, חברתי או ציבורי יפעל מתוך הבנה ושאיפה לייצר רווח כלכלי

ובו זמנית לקיים ולקדם ערכים לטובת הקהילה ושמירת הסביבה

לפני 5 שנים כשיצאנו לדרך העסקית חברתית שלנו הרבה הרימו גבות, היום העולם כבר מבין שהעתיד הזה מעבר לפינה

ובפוסט משותף ל-ESCO ושירלי קנטור מומחית לאחריות תאגידית, אנחנו מביאים לכם דוגמאות מעוררות השראה

שמוכיחות איך עסקים שפועלים במודל עסקי חברתי, מצליחים ובגדול

 

נטורה - חשיבה עסקית חברתיתNATURA – ענקית הקוסמטיקה מדרום אמריקה שמדורגת

בשנת 1969 אנטוניו לואיס סברה החל למכור מוצרי קוסמטיקה מדלת לדלת בברזיל. 46 שנים מאוחר יותר

לואיס הוא מיליארדר שעומד בראש חברה בינלאומית המובילה את תחום הקוסמטיקה באמריקה ואוסטרליה

ומספקת תעסוקה ללמעלה מ-7000 משפחות ומוערכת בשווי של 10 מיליארד דולר עם מחזור שנתי של 3.5 מילארד

ורווח נקי של 450 מיליון דולר בשנה. אבל אם תשאלו את אנטוניו ושותפו גיירמו ליאל על השיגי הארגון, מבלי להתבלבל

הם יענו שזו ההצטרפות לארגון B-CORP וההכרה הרשמית על הפעילות החברתית והסביבתית של החברה

 

בראיון למגזין פורבס בינואר 2015 סיפרו בעלי החברה כי החל משנת 1979 שהחברה התחילה לצמוח משמעותית

ידעו השותפים כי מעבר ליצירת הרווח, יש להם ערכים ואחריות לא פחות חשובה, דאגה לקהילה ושמירה על הסביבה

שבעזרתם הגשמת החלום מתאפשרת.

בפרסום מדדי האימפקט של נטורה, תחת ההערכה הקפדנית של ארגון בי-קורפ העולמי זכתה החברה לדירוג הגבוה

ב-30 מהממוצע העולמי זאת בעיקר הודות לתחומים הבאים:

 

שמירה על משאבי הטבע והסביבה: נטורה ביצעה לאורך השנים פיתוחים טכנולוגיים חדשניים בכל שרשרת הערך בארגון

תוך שימוש בתחליפי אנרגיה, הפחתת מזהמים, מחזור, שימוש בחומרים ממוחזרים ושימוש רב פעמי, עבודה עם ספקים ירוקים

מחזור פסולת והפחתת פליטת גז וכל זאת תחת שקיפות מלאה ופרסום נתונים שוטף

 

תנאי העסקה: העובדים בארגון זוכים לתנאי העסקה בתנאים סוציאליים מלאים ולכל העובדים במשרה מלאה ממומן ביטוח משלים

75% מעובדי החברה כלולים בתכנית חלוקת המניות והרווחים וכל עובד חדש זוכה לשכר חודשי מלא אפילו על תקופת ניסיון והכשרה של שבוע

 

קהילה: 50% ממנהלי החברה מרמת השטח ועד הנהלה בכירה הן נשים. לחברה ישנו יעד כמותי קבוע להסכמי סחר ושת"פ עם עסקים מקומיים

וניתנת עדיפות לעסקים קטנים ובינוניים. במסגרת שיתופי פעולה אלו נטורה ממנת מנטורינג ותמיכה מקצועית לבעלי העסקים במטרה לסייע להם לשגשג

3% מרווחי החברה מושקעים בארגונים קהילתיים ומוסדות חינוך

 

OLIBERTE הנעל שמצעידה את אתיופיה קדימה

לפני 6 שנים לטל, יזם קנדי, עלה רעיון, להקים חברת אופנה המתמחה בנעליים ואקססוריז, לא משהו שנשמע מיוחד

אבל לרעיון של אל יש טוויסט – העסק יקום ויפעל באתיופיה במטרה לקדם את הקהילה המקומית ולשפר את חייהם של התושבים

וטל אפילו קבע מטרה: עד שנת 2025 לייצר תעסוקה משמעותית למיליון אפריקאים. בנתיים הולך לו לא רע בכלל…

 

אוליברטי היא חברת ביגוד והנעלה שכל מערכת הייצור שלה בנויה על מודל עסקי חברתי סביבתי, החל מחומרי הגלם,

דרך פסי הייצור ועד תנאי העסקה ותמיכה בקהילה מקומית, כל הפעילות מושתת על ערך חברתי – סביבתי – כלכלי

כיום, בזכות תכנון עסקי נכון ומודל חדשני, החברה פועלת ומקדמת קהילות ברחבי אתיופיה, ליבריה וקניה ובשנים הקרובות

תרחיב את הפעילות גם לקמרון, קונגו, אוגנדה וזמביה

אז מה כל כך מיוחד בחברת האופנה הזו ?

אוליברטי כיום עומדת בתקנים המחמירים של הארגונים B-Corp – Fair Trade ונמנית על ארגוני one % for the world

אשר באופן קבוע משקיעים אחוז מהמחזור בקהילה, בנוסף לפעילות הליבה ותקציבי האחריות החברתית של החברה

 

אוליברטי מעסיקים בתנאים מלאים ושכר כפול משכר המינימום את תושבי הקהילה, שומרים על שיוויון מגדרי ומכשירים את העובדים על חשבון החברה

סביבת העבודה מותאמת לצרכים ולחיי העובדים תוך שמירה על חיי משפחה וחינוך לילדים ואפילו בדיקות רפואיות שבועיות הממומנות על ידי החברה

בנוסף הארגון פיתח מודל תגמולים חדשני בו מכל מכירת מוצר אחוז מופקד בחסכון לעובד ובסוף השנה ניתן לפדות את החסכון או להמירו למלגת לימודים

 

חומרי הגלם והספקים תמיד יהיו מקומיים וכאלו העומדים בתנאים החברתיים והסביבתיים של אוליברטי (שגם עוזרת לעסקים לעמוד בסטנדרטיים האלו)

כל פס הייצור מושתת על תחליפי אנרגייה, הפחתת חומרים מזהמים ושימוש בחומרים טבעיים כולל גומי לא מעובד והחברה דוגלת בשקיפות מלאה ופרסום

נתוני ההשפעה על הסביבה והחברה.


 

חוות השילוני – עסק חברתי שיקומי

מהגלובלי אנחנו עוברים למקומי, ממש מקומי. עמק בית שאן, שם אורי השילוני מפתח מוצרים מקוריים שמביאים את הטבע הביתה

מעסיק אנשים בתהליך שיקומי, מקפיד לייצר בארץ ועובד עם חומרי גלם ממוחזרים

לא שהוא החליט להצטרף לטרנד חדש – הוא פשוט מתנהל לפי הערכים שהוא מאמין בהם בחיים.

אורי הוא יזם ואיש ערכי ושתי התכונות האלה משתלבות באופן טבעי לגמרי בפעילות העסקית שלו,

כזה שמחפש כל הזמן ליצור ערך אמיתי ללקוחות, לעובדים, לבעלים ולסביבה.

בשנת 2008 לאחר חיפושים אחר מוצר עם קניה חוזרת בתחום המזון, נחשף אורי לתחום החקלאות האורגנית.

הוא השתתף בקורס חקלאות אורגנית: "מה ששבה אותי זה דרך החיים – אוכל בריא יותר, יחס מכבד לאדמה, לסביבה ולבעלי חיים – לא גישה של "שגר ושכח".

הוא התחיל לגדל ירקות בחקלאות אורגנית, במטרה לייצר "ארגז ירקות אורגניים הביתה" ובמקביל, ביצע פרויקטים של קד"מ עם חברות גדולות,

בהן בנק הפועלים, סלקום, פלאפון, שטראוס, שופרסל, מגדל, טבעול ועוד

בשנת 2010, לאחר שיצר אלפי יחידות של עציצים להנבטה לשופרסל, חיפש דרך ליצור ערכת הנבטה ביתית לצרכנים

המוצר הסופי אליו הגיע הוא ערכה ביתית להנבטה רב-פעמית של נבטים, עם מילוי חוזר של זרעים – אותם הוא מגדל בעצמו.

מיכל ההנבטה הרב פעמי, עשוי מבקבוקים ממוחזרים, והזרעים אורגניים – כדי למקסם את הערך הבריאותי של הנבט.

אורי עובד ישירות עם יצרני פלסטיק ממוחזר בארץ, ובכך חוסך מורכבות לוגיסטית, עלויות סביבתיות (פליטות co2),

ועלויות כספיות של תפעול ועוד,שמתגלגלות לרווח לצרכן

אורי השילוני עסק חברתיאורי השילוני עסק חברתי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"בחרתי לייצר את המיכל מבקבוקים ממוחזרים כי חיפשתי חומר שמתאים לעולם המזון.

כמו כן נראה לי שאין שום סיבה בעולם להשפיע לרעה על הסביבה בתהליכי ייצור מחומרי גלם חדשים,

כשאפשר לייצר מוצר מחומר גלם ממוחזר נקי ואסטתי שכבר זמין בשוק."

בשנת 2013 עבר אורי עם משפחתו צפונה, בחיפושיו אחר מקום יבש וקריר המתאים לאחסנת זרעים, הוא פנה לחפש על הגלבוע. שם מצא את המקום המושלם עבורו

בו חיים גם אנשים עם רקע שיקומי, אותם רצה להעסיק. אורי הקים את המפעל בכפר השיקום – מוסד מוסד לנגמלים מהתמכרויות אלכוהול, סמים והימורים.

המפעל יעסיק באופן שוטף כעשרה עובדים, אך בזמן פרויקטים מספר העובדים יכול להגיע ל- 30 ויותר.

" זה נתן לי ערך מוסף משמעותי לעבודה – הרבה יותר מאשר לעשות כסף.

בנוסף, התפוקה של אנשים בתהליך שיקומי גבוהה במשימות שיטתיות ושגרתיות.

זה גורם להם סיפוק – ולי עמידה ביעדי הייצור ואספקה בזמן ללקוחות."

ומה לגבי ההיבט הכלכלי ? עד עכשיו אורי השקיע משאבים רבים בהקמת המפעל ואיבזורו, פיתוח ושיווק בינלאומי.

כעת המפעל מייצר ערכות הנבטה, אורז זרעים אורגניים להנבטה ביתית לתחום המזון ומפתח מוצרים חדשים מהטבע: מוצרי הנבטה המזון והמתנות.

במקביל לשיווק בארץ, בשנת 2012 התחיל לייצא לאירופה וכאות להצלחה מיידית המוצרים נבחרו לתערוכה האורגנית הגדולה בעולם.

בשבועות הקרובים נעמיק ונספר לכם עוד על העסק החברתי של אורי ובנתיים ניתן להתרשם מהמוצרים בסרטון הבא וליצור קשר להזמנות

במייל: urihash@gmail.com‏ ובנייד 052-5718881

 

לפני מספר שנים אחד מהסמלים הגדולים של הקפיטליזם המודרני, מייקל פורטר הודה כי ההתנהלות העסקית

הנוכחית, שכל מה שמעניין אותה זה רק למקסם רווח וכל האמצעים כשרים, לא תוכל להמשיך ולהתקיים

אז נכון יש המון עבודה לפנינו ושינוי שכזה מצריך התמדה, השקעה וזמן אבל כבר היום רואים את הגלגלים בארץ ובעולם נעים

הדוגמאות הספורות שהצגנו ממחישות שלא משנה אם זה בקטן או בענק, בעתיד נהיה חייבים להתחשב בחברה, לשמור על הסביבה

וכמובן, לפתח קריירה משגשגת שלא באה על חשבון האחרים

 

 

בהכנת המאמר השתתפה שירלי קנטור, שותפה לדרך ולעשייה של ESCO

מומחית לתחום האחריות התאגידית ובעלת האתר "שיווק חברתי"

וכמובן קולגה אהובה ויקרה