עולם של עסקים חברתיים – עופר פלין עם תמונת מצב על ההתפתחות העולמית של החשיבה ההיברידית
ינואר 3, 2013
אוכל לגוף, לנשמה וגם לשיקום – דריה אייכלר מציגה את העסק החברתי "מפגש בטעם"
ינואר 10, 2013

לפתוח עסק חברתי ולהשאר שפוי – טל גולדשטיין הבעלים של 100% עסק חברתי ומרצה בקורס המבוא של Esco משתף ביזמות שלו

המילים "יזמות", "עסק חברתי", "יזמות חברתית" אצל רובנו נשמעות השייכות לאנשים בעלי אידיאולוגיה, לאנשים בעלי ישות מרשימה, לאנשים חולמים הבוהים באוויר לרגעים ארוכים. איכשהו, למרות זאת,מצאתי את עצמי כאחד מאותם אנשים.כשהתבקשתי לכתוב על "100% ציוד משרדי – עסק חברתי", חברה לציוד משרדי ששותפי, אפי כהן, ואני הקמנו חשבתי ארוכות מאיפה להתחיל. הרי אדם לא קם בוקר אחד ומחליט שהוא מתכוון להקים עסק חברתי, זה משהו שמתבשל, שבוער בו, שצועק.

אז כמו שהבנתם, אני לא אחד מהחולמים, או אפילו איש דגול, אבל משהו כן בער בי הרבה מאוד שנים לשנות, לקחת צעד בכיוון שונה ולא ללכת בדרך הידועה. כמו כולם, שירתי בצבא, סיימתי לימודים ומצאתי את עבודת חלומותיי כמנהל שיווק של מועדון כדורגל מכבי חיפה ולרגע, הכל היה מושלם. באמצע העולם האוטופי שחייתי בו הגיע חבר ו"פוצץ" לי את הבועה. הוא הפנה אותי לספר של מוחמד יונוס, "עולם ללא עוני", ומשם חיי השתנו. לא ידעתי מה או איך, רק ידעתי שכדי להגשים את עצמי הייתי חייב למצוא משהו שונה.

באותה תקופה היכה המשבר הכלכלי של 2008 ולמרות שעליי המשבר לא השפיע בצורה ישירה, הרגשתי דחף אחר, לא ברור לעזוב את מקום עבודתי וללכת בדרכו של יונוס. לא צריך להיות גאון בשביל להבין את הלחצים, המבטים והשאלות שהופנו כלפיי: "השתגעת?", "90% מהגברים במדינה היו מחליפים איתך מקום בשנייה", "מה לעזאזל עובר לך בראש?", "אתה לא יודע כמה קשה בחוץ!" והם צדקו, היה קשה, לא חשבתי… ועדיין הרגשתי שלם עם עצמי.

לקח לי זמן למצוא עבודה, דשדשתי בעבודות לא מעניינות ולא מרצות והיו רגעים שכן חשבתי שטעיתי, אבל הרגשתי שאגיע ל"ארץ המובטחת" שלי. יום אחד הפנה אותי חבר קרוב למשפחה, אשר תמיד הערכתי את דעותיו, ל"אקולוגיה לקהילה מוגנת", חברה הממחזרת פסולת אלקטרונית ע"י אנשים בעלי צרכים מיוחדים, התאהבתי בשנייה! הצטרפתי לחברה בתור איש שיווק במטרה להפוך לשותף בעסק.

במשך התקופה היו לי שיחות רבות עם שניים מחבריי על עסקים חברתיים כאשר בשלב מסוים משכתי אחד מהם, כיום שותפי, לעבוד איתי. עדיין היינו צריכים לקבל תרומה של מוצרים אלקטרוניים מחברות שונות כדי שהעסק ירוץ.

רצה הגורל ושנינו מצאנו את עצמנו מחוץ לאקולוגיה לקהילה מוגנת. התחלנו כמו בכל סטארט אפ מסלון הדירה להריץ את המודל והרעיון של 100% עסק חברתי,כאשר הרעיון הראשוני היה להקים עסק חברתי יצרני שיתרום 100% מהרווחים למען הקהילה בנוסף להעסקת נוער בסיכון. הגענו למסקנה שכדי למנוע מצב של קריסת עמותות כפי שקרה במשבר הכלכלי, יש צורך למצוא דרך קבועה להזרים כסף למגזר השלישי.

שם, מודל לא מעוצב ומטרה היו כבר מההתחלה, עכשיו "רק" היינו צריכים להלביש את המודל על עיסוק שיתאים את עצמו לקהל היעד האפשרי הגדול ביותר. חרשנו על לא מעט מודלים עסקיים ומכיוון שהתכוונו לתרום את מירב הרווחים היינו זקוקים לקהל יעד מסיבי. ואז, בהברקה – יאמר לזכותו של אפי – מצאנו! ציוד משרדי! ציוד למשרד מאפשר לנו להגיע כמעט לכל עסק פוטנציאלי. בנוסף, אין שום ערך רגשי לספק של ציוד משרדי, כל עסק קונה את אותו ציוד משרדי. מושלם!

לאחר שידענו איזה עסק רצינו להלביש על המודל, 100% ציוד משרדי – עסק חברתי,התחלנו לעשות שיעורי בית רציניים. מפני שבישראל אין עדיין חוקים התקפים לעסקים חברתיים, התחבטנו רבות לגבי תצורת המודל המתאים ל-100% עסק חברתי. המטרה הראשונית היתה להיות חל"צ (חברה לתועלת הציבור), מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח) או אפילו עמותה. חקרנו ולמדנו את הנושא ואף פנינו למשרד רו"ח זיו האפטBDO המומחים בנושאי מיסוי לעמותות ומלכ"רים (מוסד ללא כוונת רווח). שם הסבירו לנו את הבעייתיות – על פי חוק העמותות, עמותה איננה יכולה לפעול כשמטרתה העיקרית היא עסקית. לרשם העמותות יש בעיית הכרה בעמותה כאשר הפעילות העסקית שלה גוברת על הפעילות הפילנתרופית. במילים פשוטות, עמותה איננה יכולה להיות עסק ו"אם אתם רוצים לתרום, זאת החלטה שלכם. תרוויחו בתור עסק ותתרמו כמה שבא לכם".

הבנו שבתור 'חברה בע"מ', המודל שבנינו איננו תואם ובהחלטה קשה שינינו את המודל ל-75% מהרווחים למען הקהילה. התברר לנו בדיעבד שזאת היתה ההחלטה הטובה ביותר שעשינו. עסקים עדיין מרימים גבה כשהם שומעים כמה אנחנו תורמים, אך הם מאוד מבינים ומעריכים את העובדה שבכל זאת יש רווח קטן שמגיע לעסק כדי להתפתח וכדי לתגמל את עובדיו.

לאחר חצי שנה של כתיבת תכנית עסקית, תכנית שיווקית ותכנית חברתית הבנו שהגיע הזמן להקים לתחייה את המודל שלנו. בתחילת יוני 2012 חנכנו את פתיחתו של 100% ציוד משרדי – עסק חברתי כעסק לכל דבר. עכשיו, שלא תבינו אותי לא נכון, היה מאוד קשה להגיע לאיפה שאנחנו נמצאים היום. היו לא מעט רגעים של משברים, של בעיות ואפילו "איבדנו" שותף בדרך, אבל הבנו שבשביל שעסק חברתי יצליח כל הפרטים חייבים להיות מתוכננים ומחושבים, מכיוון שעד שימצאו דרך להכיר בעסקים חברתיים בישראל נצטרך למצוא פתרונות יצירתיים. וכן אנחנו מודעים שיש עוד הרבה מה לשפר, ללמוד ולתקן.

אם שרדתם עד עכשיו, רק תנו לי עוד כמה משפטי חכמה שאספתי בדרך.

  • תמצאו שותף לדרך שמאמין כמוכם בעסקים חברתיים, הוא לא תמיד חייב לחשוב כמוכם.
  • חפשו כוח אצל האנשים הקרובים אליכם, אתם תופתעו לטובה – אבל זה נכון בכל דבר.
  • דברו על הרעיון שלכם כמה שיותר כדי לשמוע כמה שיותר דעות, אל תפחדו ש"יגנבו" לכם את הרעיון. אם זה היה כל כך פשוט כולם היו עושים את זה.
  • אל תחששו לשנות תוכניות בדרך, השינויים שנראים כביכול כקטנים ביותר יכולים להוביל להחלטות החשובות ביותר.

ולסיכום: "עדיף כישלון מפואר על חלומות במגירה" – דודו טסה

מעבר לשעות הפעילות בעסק החברתי שלו, טל מרצה במסגרת קורס המבוא לעסקים חברתיים של Esco במהלכו הוא משתף ומתאר לעומק את התהליך שעבר כיזם, משלב הרעיון ועד תפעול העסק החברתי כיום. בנוסף ראוי לציין כי גם אנחנו באסקו לקוחות מרוצים שרוכשים את הציוד למשרדים אצל www.100achuz.co.il