איך מרגיש תהליך פיתוח עסקי חברתי לעמותה – יעל לוז מבית דניאל בראיון אישי
ספטמבר 28, 2014
הדבר הגדול הבא והוא בגודל של מחוז באנגליה
ינואר 22, 2015

"ההריון" שלנו ארך 7 חודשים והנה נולד עסק חברתי

על הקיר במרכז שלנו באסקו כתוב "כאן יוצרים עסקים חברתיים", זו בעצם במשפט אחד תמצית העשייה שלנו, פשוט מקימים ומפתחים עסקים חברתיים.

האמת שכל מי שמכיר יזמות מקרוב יודע שפשוט זה ממש לא ולהקים עסק חברתי משלב הרעיון ועד הלקוח הראשון זו דרך ארוכה, מלאת אתגרים ובעיקר דרך שרובה עשייה בפועל

אז כדי לתת טעימה ולעזור להבין מה מחכה מעבר לפינה לאלו שיחליטו להקים עסק חברתי, בחרנו לשתף בתהליך פיתוח מרתק שבמהלכו עברנו את כל השלבים מרעיון מעורר השראה ועד להצגת הפתיחה:

זהו הסיפור של מיזם "תאטרון אלעד" שב-7 החודשים האחרונים פיתחנו אותו יחד עם זוג היזמים המקסימים דנה ובעז וזו הדרך היזמית שעברנו

1. הכל מתחיל ברעיון

הצעד הראשון לפיתוח הרעיון היה במסגרת מסלול פיתוח יזמי שבו התחלנו לבחון ולהגדיר את הפעולות שיחד עם דנה ובעז נצטרך לעשות כדי לבחון את הפוטנציאל וההיתכנות של המיזם.

collage21בשלב הזה ישבנו ותכננו "על הנייר" את המיזם ובזכות הידע והניסיון שלנו פיתחנו תכנית עסקית חברתית מלאה, מה זה בעצם אומר ?

א- בניית סל השירותים, הסדנאות וההצגות

ב- קביעת המבנה הארגוני והגדרת התפקידים המקצועיים ההכרחיים למיזם כמו מנהל תוכן, עוזרי במה, מנהל שיווק ועוד

ג – תכנון המודל הכלכלי המבוסס על חישוב הוצאות עתידיות וצפי הכנסות

ד- פיתוח התכנית השיווקית שכוללת הגדרת קהלי יעד, בחירת כלי שיווק וערוצי הפצה, בניית מסרים שיווקיים ועוד

ה – הקמת הישות המשפטית בפועל והתנהלות מול רשויות המס

ו – מיפוי בעלי עניין, משקיעים ושותפים פוטנציאליים ויצירת תכנית גיוס עבורם

ז – הקמת צוות היוצרים והועד המנהל של התאטרון עם אמנים מהשורה הראשונה בתרבות הישראלית

 

2. עכשיו התכנון פוגש את השטח

נגלה לכם סוד, לשבת בחדר, לתכנן ולכתוב תכניות זה החלק "הקל" בתהליך, אין סיכון ממשי, עם הנתונים תמיד אפשר לשחק ובסוף האקסל סופג הכל.

מתי האתגר באמת מתחיל ? כשמוציאים את התכנית לפועל !

צריך להבין שההבדל בין ייעוץ, מנטורינג או הנחייה לבין יזמות הוא שמים וארץ. כיועץ אתה נמצא באזור הנוחות שלך ומסייע לבעל הרעיון בהנחיה לגבי הצעד הבא, אבל כיזם, הכל על הכתפיים שלך.

אפשר לייצר תכנים שיווקיים, לבנות את עמודי הנחיתה להכין את תסכית שיחת המכירה אבל רק שמתניעים את תהליכי השיווק, יוצאים לפגישות ומתחילים לגייס את כל בעלי העניין, רק אז מבינים באמת את הפער בין יזמות בפועל לבין התכנון והנה מה שקרה בשטח:

הכנה ופנייה משותפת למשקיעים ובעלי עניין שהובילו לשותפות עם עיריית אילת ומועצה אזורית חבל איילות

פנייה לרתימת רשת המשקיעים והשותפים של אסקו

פנייה משותפת לקרנות ציבוריות ופילנתרופיות, למשרדי ממשלה נגב גליל והתרבות

הוצאת התכנית השיווקית לפועל, כולל הפקת התשתית דוגמת אתר, סרטון תדמית , חיבור לאנשי מקצוע למדיה דיגיטלית שפועלים בשותפות עם אסקו

לצורך פיתוח ערוצי המרקום (פייסבוק, יוטיוב, תכנייה ופליירים) של התאטרון וזאת ללא תשלום או במחיר נמוך דרסטית ממחירי השוק

חיבור לצורך הסכם שת"פ וסחר עם ארגונים דוגמת ועדי עובדים מובילים, מוסדות וארגוני חינוך, עסקים מקומיים באילת ועוד

פנייה לגופי תקשורת מגוונים לצורך יח"צ

 

ומה השורה התחתונה ?

מתוך תקציב תלת שנתי של 2.5 מיליון ש"ח גוייסו תוך מס' חודשים כ-60%

מתוך תקציב ייעודי של 100 אלף ש"ח שיועד לשכירות מבנה גייסנו 80%

הושגו שיתופי פעולה עם 100% מועדי העובדים השונים בעיר וכן הסכמי פעילות משותפת עם 3 גופי הבילוי המרכזיים והגדולים באילת

 

3. ואז רגע האמת

%d7%a4%d7%95%d7%a1%d7%98%d7%a8אחרי שעמלנו והתרוצצנו ורתמנו, הגיע שלב ה-Go To Market שהוא בעצם השלב שאמור להוכיח האם המיזם באמת מחזיק מים ובמקרה שלנו זו כמובן הצגת הבכורה

בשלב הזה המשימות התרכזו בחזרות להצגה על ידי דנה ובעז והפקת ערב בכורה כפול:

הראשון באילת בפני מוזמנים וקהל מקומי במעמד נציגי הרשות והצגה נוספת במועצה איזורית חבל איילות

עם שלל האורחים, הקהל והנציגים מהמועצה. בקיצור Its Money Time

הצגת הבכורה שנבחרה היא "25" של מאור זגורי יוצר הסדרה זגורי אימפריה ובמאי מחונן שהאמין וחבר לרעיון העסקי חברתי

ולצד הפקת ערבי הבכורה עמלנו על גיוס הצופים ועמידה ביעדים לא מתפשרים של אולמות מלאים במאות מבקרים – בהחלט יעד מאתגר וציפיות בשמיים !

 

בשורה התחתונה – לערב ההשקה באילת הגענו כל צוות אסקו יחד עם בני הזוג והתמוגגנו להיות חלק מ-600 הצופים והמאמינים במיזם, כולל שמות כמו יהושוע סובול, איציק ויינגרטן, עודד קוטלר, ראש עיריית אילת ויו"ר מועצת חבל איילות ואפילו לימור לבנת שעוד הייתה שרת התרבות התקשרה לברך על המאורע ועל הרגע המכונן בתרבות הישראלית,

השקת התאטרון המקומי והקהילתי הכי דרומי בארץ שהוקם כדי להגשים מטרה עסקית חברתית

התשואות ומחיאות הכפיים בסיום ההצגה הוכיחו לנו דבר אחד – החלק הראשון במשימה הצליח, הקמנו יחד עם דנה ובעז את התאטרון העסקי חברתי ויצאנו לדרך.

%d7%94%d7%a9%d7%a7%d7%94

לשנה הקרובה כבר מתוכננות שלל הצגות ופעילויות עם הקהילה המקומית ואוכלוסיות מגוונות שיעברו סדנאות משחק כחלק מהמטרות החברתיוות של התאטרון.

הקהל המקומי כבר מתחיל להזמין כרטיסים ועד כה למעלה מ-1000 צופים כבר בילו ונהנו בתאטרון אלעד

וכולנו מתכוננים בהתרגשות להצגות הבאות ולעשייה המשותפת עם יוצרים, שחקנים ואמנים מקומיים

ובעצם, עכשיו אנחנו עוברים לחלק המאתגר, להמשיך ולהצליח לאורך זמן, כי יזמות עסקית חברתית זו לא ריצת ספרינט, זו ריצת מרתון שצריך בה הרבה סבלנות, מקצועיות וחלום אחד להגשים.

 

 

 

 

%d7%a6%d7%95%d7%95%d7%aaאל הדרך הזו יצאנו כי אנחנו באסקו מאמינים שמוסדות תרבות הם עסק חברתי לכל דבר ומטרתם לעצב ולהשפיע על החברה הישראלית

אם אתם מאמינים שאפשר לשנות ולתרום ועדיין להתפרנס ולהרוויח וכמובן גם לממש את עצמכם, צרו איתנו קשר
חולמים פה וגם מגשימים…


דואר אלקטרוני *
שם *
טלפון נייד *